Sidor

Facebook

tisdag 28 oktober 2014

Är du en chansare eller...?


Är jag en chansare? Hoppas att det ska gå bra denna gången - Ah jag ska "bara" ut och nattkissa, det är NOG bara vi ute. Och så är det inte det... Och min hund väljer att lösa situationen för att den känner att den måste och inte "lutar" sig mot mig och att jag har koll och vet hur VI ska ha det Tillsammans.
Kan vara lättare vara en chansare om jag bor på landet och har en hund som tex ej gillar människor eller hundar. Men svårt om hunden gillar att jaga vilt :). Eller tvärtom.

Eller är jag en tränare (JA!) - som lämnar minimalt åt slumpen (vi är bara människor och våra hundar är fantastiska till att leva så bra ändå i vår värld). Har en plan på hur vi vill ha det och det alternativ jag vill att hunden ska välja. Ser målet framför mig och vägen med delmål dit. Vet vilket avstånd vi klarar detta och vid vilka situationer. Är lugn och har koll. Kan påverka situationen till det jag vill ha utan att det märks :) Vet vad hunden gillar så jag kan fästa det beteende jag vill ha mer av - för så är det - det som lönar sig ökar. Eller det som ger just "den där kicken" vill vi ha mer av. Varför är det så roligt att jaga katt :-).

Men, när planen inte håller, eller jag inte hann med som jag vill, och det gick fel, enligt mig; va cool, ta det lugnt, gör ingen grej av det och låt hunden och du varva ner. Ta med er en lugn bild av situationen som investering till nästa gång + utvärdera själv och gör din plan bättre och starkare -> Hur vill du ha det? Gör så nästa gång -> gör er bättre och gör det till er STYRKA.

Se möjligheten att träna men ge även hunden och Dig vila - låt infon sjunka in samt att om det är jobbiga situationer så vill hunden inte gå runt med tanken "Hur många XX ska jag behöva hälsa på idag?!!!?"
Tex: Jag avskyr ormar - om någon skulle komma på iden att lära mig gilla ormar skulle det ta: Tid, + mer tid + Kräva mycket lönsamma investeringar på kontot + jag skulle verkligen inte vilja ha ormar överallt hela tiden bara för att träna :(. Hua! Sen varför jag ska gilla ormar är också något att fundera över :)...

Vem är du mest av ?
Är du den du vill?
Hur kommer du vidare?

Inga kommentarer: