Sidor

Facebook

torsdag 16 oktober 2014

Felinos och min rallylydnadsträning och tävling

Felino och jag har sedan ca en dryg månad tillbaka påbörjat en tävlingskarriär tillsamman :)

VI HAR SÅ ROLIGT!
Det är även lärorikt för mig att träna och få tävla vidare i de lägre klasserna för att hålla mig ajour i min kursverksamhet! Varmt tack till Felinos matte Ulrika som ger mig denna möjlighet!

Tänkte jag skulle bloggdagboksskriva lite om vår träning, för egen del men förhoppningsvis även dela med mig för att inspirera er :)

Inför tävlingen har första fokuset varit - välj mig, välj bort allt annat. Enligt mig en superviktig träning som ger såå mycket! felino är aktiv väljare men det gäller för mig att minimera bruset emellan väljandet och att det blir mest rätt. Något fel är lärorikt för oss båda för vi gör ngt av informationen.

Vi har tränat i olika miljöer, med utlagda  belöningar, ljud, dofter, synintryck mm mm

Kunskaperna om momenten har han redan genom sin matte så det var finlir för att översätta till att samma gäller med mig + mina tecken eller de tecken Felino svarade bäst på - ge och ta :)

En superduktig hund som snabbt "säger" jaha är det så - då kör vi på detta!

Efter tävlingen har vi tränat en gång och då mer med att matte stör oss och följer oss och försvinner = fortsätt arbeta så kommer belöning - hos mig eller hos henne! Hjärnkondition :)
Vi tränade även att välja bort matte och välja mig - Felino aktiv - så blev det belöning hos matte/eller hos mig.
Jag vill att hunden också tar ansvar för sin del i träningen för jag har fullt upp med min :) :)


Inga kommentarer: