Sidor

Facebook

söndag 26 oktober 2014

Helgens Felinoträning

Ja jag har ju just lovat mig själv att bli bättre på att skriva här :-)

Helgen har givit möjlighet att träna Felinokillen.

Lördag

Dagens schema var att köra en bana och överraskningsbelöna samt meddela att slutbelöning är alla tiders och en minnesbild till nästa gång.

Jag byggde banan - la ut band och "pyntade" konmomenten lite med blomma, dörrstoppssäck, tomte mm. La prassel nära banan "publik" och det märktes eftersom vinden va på hugget :) -Syn och hörselintryck- Banan bestod av tomma skyltar = jag har koll och kommer ihåg momenten i huvudet. Och om jag glömmer - vad gör jag då? Jo bestämmer mig innan att komma ihåg som plan A men plan B blir - gör annat moment X eller gå förbi. Hunden vet inte - JAG vet. Och det är en av mina uppgifter :-) Se bild längst ner från Söndagen.

Hämtade Felino (jag vill även att han inte ska se när jag bygger för det gör jag inte på tävling) och traskade tillbaka till "banan". Lät honom kika in omgivningen och banan från olika håll (utanför banden). När han kändes klar så värmde vi lätt och ställde oss att vänta på vår tur :)

Startrutin och in - körde igenom och belönade det jag ville ha mer av (följa/välja  mig och ligg) och fick 2 supersnygga ligg med allt tajt ner i det fuktiga gräset!!! Han följde aktivt i konmomenten och har hajat att det är en "luraborthonomlek" :)

Duktiga smarta killen!







+ Minimalt notis och intresse av pyntet och följa mig belönades
+ Snygga tunga ligg
+ Fokus och koncentration rel snabbt trots mkt kort uppvärmning

Kom ihåg till nästa gånger vi bantränar:
* Belöna överraskande på annat sätt och tidpunkter
* Ny plats
* Nya kombinationer
* Visa med handen än mer tydligt och annorlunda mot ligg vid "tysken" :). Det som belönades upprepas gärna :)
* Separatträna fronter

Söndag

Dagens träning: Störningar och välja följa mig lek :) Inga moment mer än följa och start.

Jag byggde "bana" på ny plats och la ut band och rekvisita.

Hämtade Felino. Stog utanför band och väntade på ök och aktivitetsglöd i ögonen. 
Startrutin och in över band + wow belöning
Ut och in på ny plats + sitt + wow 
Ut och in igen: Start sitt + start och wow 
Paus och banan laddades :) se bild. Med gottregn och leksaker på olika platser (sedan över hela)
In och belöna varierat och ojämnt (en utmaning) att han väljer mig :
1. Bland stilla leksaker
2. Bland rörliga/ljudande leksaker
3. Över gott 
4. Med msk som pratar
5. Med msk som leker med leksaker

+ Kort uppvärmning, typ knappt ingen men fokus snabbt
+ Följer aktivt och engagerat trots störningar
+ Inge nos
+ Startrutinen är bra för oss. 

Kom ihåg till nästa: 
* Front övning 
* Starter + behåll ök
* Lördagen

Kort brytträning under godislet: Namnet och bryter = bättre belöning av/ hos mig alt återgå till letandet.


Först ser det ut så här: Tomma skyltar = jag har koll
Hunden vet inte vad som står på skylten. Mer än starten, men inte vilken av alla som är start
Beter jag mig lika? Fokus vart jag ska.

Sen kom leksakerna och gotteregnet fram bland alla löven



En av entrérna

Hoppas ni fått tips till egen träning :-)


Inga kommentarer: