Sidor

Facebook

fredag 7 november 2014

Torsdagsträning

Marie har "tagit tag" i att Kalmar BK också ska ha en träningsmöjlighet med rallylydnad - suveränt! I går var det andra tillfället och jag hade möjlighet att delta *nöjd*. När man har tränat och finlirat själv och känner att nu vill vi byta miljö igen och träna bland andra - antingen på mitt egna eller tillsammans en stund - så tycker jag det är jättebra att ha denna möjligheten. Den bygger nu på att vi blir ett gäng så det hålls vid liv och vi börjar variera vem som förbereder träffen :-) Den är till för alla så.

Jag hade hittat en rolig bana som Marie satte ihop skyltarna till - satte upp den och testkörde den med Bayliez - en mkt rolig bana :). start - 360 höger - front - "tysk" - höger slalom - sitt ligg gå runt - front - sväng höger - 180 höger - 1+2+3 steg fram - enkel slalom - 270 vänster - spring - mål. Tror jag kom ihåg alla :)

Parallelt ställdes kort banor upp och där hängde såklart jag :)
Felino och jag körde sedan baklängeskedjning och externbelöning: 180 vänster - front - ligg. 180 vänster belönades alltid och endast. Han fokuserde bra "trots" omgivning. Klubben har han koll på men nya träningskompisar :) + mörker och lampsken som kan spela vem som helst lite spratt - hihi. Dvs backa i träningen med omgivningens svårigheter.  Matte var med oss lite hur som på olika avstånd + husse! kom. Felino väljer fokus på mig -> varsågod hälsa på husse! Vänd svårigheten till styrka.

Planen var: uthållighet - lyssna - kom ihåg externbelöning när som hur som i olika tid och reagera på mitt varsågod :). Duktig kille som jobbade på bra, front går super utan skylt mot externbelöning, men strular lite vid skylt och mot externbelöning. Så vi pausade och jag klurade. Körde en gång: Spontan ögonkontakt - fot - in och mot en skylt - fram i front och det GICK DIREKT - wow belöning levererades! - sov på saken nu lille vännen.

Bra med kedjning att upptäcka vad som fungerar och ej i kombination - rallylydnad är typ nästan alaltid olika kombinationer så det finns mängder träna på. En tanke är att kedja och ha front som slut för att ladda upp det bättre, men idag följde vi kortbanan för välja bana får man inte alltid :)

Ett av passen var - ut från paus - spontan ögonkontakt - vänta på vår tur och start"signal" in på plan och runda skylt - behöll fokus och följsamhet - klick + super lek med kaninskinn! Förväntan på plan - välj mig och så leker vi.

/C

Inga kommentarer: